Eksamensangst – der er hjælp at hente her

Eksamensangst – kom af med den i tide.

Eksamensangst

Eksamenstiden er en tid, som rigtig mange – især unge ikke ser frem til den med glæde. De unge i folkeskolerne, på gymnasierne og andre uddannelsesinstitutioner skal nemlig gennem en masse eksamener i den kommende tid, og det giver allerede nu sommerfugle i maven, kvalme og hjertebanken.

De fysiske og psykiske gener og ubehag, som for nogen kan være næsten invaliderende, kan komme alene ved tanken om en forestående eksamen eller terminsprøve og bliver bare endnu større under eksamenslæsningen for at kulminere på eksamensdagen.

Eksamensangst eller eksamensskræk er en form for præstationsangst, som kan skyldes manglende selvværd, følelsen af at være utilstrækkelig , “er jeg god nok?”, “hvad tænker de nu om mig?”, eller den kommer af dårlige erfaringer fra andre lignende situationer.

Den kan selvfølgelig også komme af, at man ikke har fået læst nok op til eksamen eller simpelthen ikke har fulgt godt nok med i undervisningen.

Er du en af dem, der forbinder eksamen med stort ubehag? Og kan du gøre noget ved det?

Ja, det kan du – på flere niveauer.

I god tid før eksamen:

Lav en plan for eksamenslæsningen, så du er godt forberedt.

Lav læsegrupper med dine kammerater.

Lige før eksamen:

Få en god nattesøvn.

Få noget motion: løb eller gå en tur.

Meditér: der findes på nettet mange gode videoer og lydfiler, der guider dig gennem en meditation. – Eller du kan skrive dig op til mit nyhedsbrev og få en guidet meditation.

I eksamensituationen – eller andre situationer, hvor du bliver nervøs eller angst:

Vigtigst af alt – træk vejret! Ja, det mener jeg. Ikke bare korte, stressede ind- og udåndinger, men lange rolige åndedrag helt ned i maven, så der kommer ilt nok til hjernen til at fungere.

Bank på mirakelpunktet – et “cowboy-trick” fra tankefeltterapien. Se hvordan i denne video.

Hvis du vil af med eksamensangst én gang for altid:

Tankefeltterapi er en terapiform, som for altid kan hjælpe dig af med din angst for eksamener.

Du har måske engang været i en situation, hvor du oplevede nogle meget stærke, ubehagelige følelser. Hver gang du kommer i lignende situationer, oplever du igen de samme ubehagelige følelser.

Ved behandling af eksamensangst ved hjælp af tankefeltterapi får du adskilt de ubehagelige følelser fra situationen – i dette tilfælde eksamen, så du ikke vil mærke det samme ubehag, hver gang du fremover står i en eksamenssituation.

Læs mere om tankefeltterapi.

Kærlig hilsen

Jonna

Jonna Pedersen - Liv i Forvandling - Nyborg - Odense - Eksamensangst

TILMELDING TIL NYHEDSBREV

Få flere gratis tips, tricks, nyheder, gode råd, artikler, tilbud på behandlinger og workshops og meget andet inden for healing, terapi, spirituelle emner mm.

Samtidig får du adgang til en guidet meditation.

Eksamensangst - Liv i Forvandling - Nyborg - Odense - Jonna Pedersen
Eksamensangst angst terapi - Liv i Forvandling - Nyborg - Odense - Jonna Pedersen